Статті

Як скласти резюме: наші поради пошукачам

Людину з унікальними досвідом і компетенціями запросять на співбесіду, навіть якщо її резюме складено на серветці. Але щоб збільшити шанс перемоги у боротьбі за роботу мрії, якість резюме виходить на перший план.

У цій статті ми зібрали головні поради щодо складання ідеального резюме. Для простоти ми розмістили матеріал за розділами, які чекають на вас при заповненні форми резюме на grc.ua.

Фото і контакти — ділові

Фотографія в резюме завжди буде плюсом, навіть якщо посада не передбачає спілкування з людьми. Фото зробить резюме персоналізованим: його легше помітити, а відгук з фото складніше пропустити або видалити. Але вибирати портрет для резюме потрібно критично: невдале фото може все зіпсувати. Найкраще підійде професійне портретне фото, ділове і нейтральне.

У розділі «Контакти» зверніть увагу на поштову скриньку — вона має відповідати професійному статусу. Адреса kotik1987@ukr.net підкреслить неділовий підхід до роботи. А ось anna.prymak@gmail.com — уже краще.

Деякі пошукачі вказують у резюме свою домашню адресу аж до конкретної квартири. Досить вказати місто і/або найближче метро.

Звіряйте зарплату з ринком

Вказувати бажану зарплату в резюме необов'язково, але якщо ви це зробите, роботодавці не прийдуть до вас з недоречними пропозиціями. Універсальна порада: написати суму на 15-20% більшу, ніж та, яку ви заробляєте зараз. Це дасть можливість торгуватися без шкоди для власних інтересів.

Детальніше про те, як визначити бажаний дохід. Звіряйте свої очікування з середньою зарплатою по ринку: подивіться на вакансії, на статистику по регіону та професійній сфері.

Виняток — резюме топ-менеджерів. Зарплати керівників розраховуються у різних компаніях по-різному, тому конкретні очікування можуть відлякати роботодавців.

Досвід роботи

Якщо ви — не початківець, то досвід — головна частина резюме. Підійдіть до цього розділу з особливою ретельністю.

1. Досвід має виглядати цілісним, тобто без тривалих перерв у кар'єрі. Якщо перерви були, то вони повинні мати пояснення: декретна відпустка, заняття бізнесом, фриланс і так далі.

2. Якщо ви змінюєте місце роботи частіше, ніж раз на рік, роботодавця це насторожить. Вас підвищили — напишіть про це в одному блоці.

3. Приділіть увагу останнім трьом рокам роботи, це цікавить роботодавців перш за все. Про початкові етапи кар'єри і про те, що було більше 10 років тому, можна розповісти дуже стисло.

4. Якщо компанія невідома на ринку, вкажіть її рід діяльності. Не просто ТОВ «Кріпс», а «виробниче підприємство пластмасових виробів». Діяльність компанії можна стисло описати в блоці обов'язків.

5. У заголовках пишіть загальноприйняті на ринку назви посад, наприклад, «комерційний директор» замість «керівник відділу з координації закупівель і збуту». Це ж стосується назви резюме. Нерідко пошукачі копіюють у нього останню посаду, що неправильно: назва повинна відображати суть роботи, а не запис у трудовій. Наприклад, «керівник проекту» виглядає універсальніше, ніж «керуючий директор бізнес-одиниці». Таке резюме роботодавці швидше знайдуть через пошук.

6. Ніколи не копіюйте список обов'язків з посадових інструкцій. Виділіть найважливіші і запишіть зрозумілою мовою, без канцеляризмів. Наприклад, «оптимізація бізнес-процесів» замість «реалізація проектної діяльності з оптимізації бізнес-процесів». П'яти-десяти задач буде достатньо.

7. Крім робочих обов'язків, обов'язково вкажіть ваші конкретні досягнення і результати діяльності (наприклад, «спільно з ІТ-відділом розробив корпоративні стандарти контролю бізнес-процесів»).

Уникайте загальних фраз на кшталт «був найбільш працелюбним працівником відділу» — це думка, яку неможливо перевірити, тому вона не цікава роботодавцю. А ось «став кращим співробітником відділу за підсумками року» — корисний рядок.

Іноді пошукачі описують роботу в тій чи іншій компанії, ніби пишуть розділ з власної біографії: «Тут я починав кар'єру з нижчих посад, старанно домагаючись підвищення» або «При побіжному знайомстві можна подумати, що робота давалася мені легко, але насправді було навпаки». Ці приклади — еталон того, як не треба описувати досвід. Резюме спрацювало, якщо роботодавець за кілька секунд розібрався в досвіді і зрозумів, що цей кандидат вартий більш уважного вивчення. А продемонструвати ентузіазм можна у супровідному листі.

Освіта

Всі зазначені у резюме освітні курси повинні належати до професійної діяльності. Краще упустити щось, ніж додавати сумнівні сертифікати, наприклад про курси з масажу, — якщо у роботі ці знання не потрібні.

Про тернистий шлях угору завжди краще розповісти на співбесіді. Тому можна опустити навчання в технікумі або ПТУ, якщо є диплом про вищу освіту у тій же сфері.

Ключові навички

Багато пошукачів повністю ігнорують цей розділ, а даремно: часто саме сюди дивиться рекрутер після ознайомлення з досвідом і освітою кандидата. Ключові навички — це специфічні знання та вміння, які стосуються безпосередньо робочих процесів. Для юристів це можуть бути «Арбітражні суди» і «Корпоративне право», для менеджера з логістики — «Робота з митними органами», для фінансиста — «Статистичний аналіз» і «Бюджетування» і так далі.

Система grc.ua сама підказує назву тієї чи іншої навички, пропонуючи найбільш короткий і уніфікований варіант, — якщо можна вибирайте саме його.

Уникайте очевидних речей: не потрібно писати, що ви знаєте Windows, Internet Explorer і користуєтесь електронною поштою.

Про мене

Часто пошукачі плутають навички з особистісними якостями. Так у навичках опиняються «Відповідальність» або «Пунктуальність». Радимо написати про ці якості у розділі «Про мене» й уникати банальностей. Замість «Відповідальності» і «Пунктуальності» напишіть «Сумлінно ставлюся до виконання завдань» і «Завжди вкладаюся у визначені терміни». Суть від цього не зміниться, але формулювання запам'ятається.

У деяких випадках можна вказати особистісні якості, що не стосуються безпосередньо професії, — це може бути гарна фізична форма або спортивні досягнення. Все те ж саме стосується і досягнень в інтелектуальній сфері. Якщо ви — чемпіон міста з шахів або виграли олімпіаду з програмування — це цікаво. Якщо просто захоплюєтеся читанням, то ні. Додавайте лише те, що допоможе отримати роботу.

Як писати

Підсумковий текст резюме повинен являти собою вижимку, з якої прибрано все, що в принципі можна прибрати без втрати сенсу: вступні слова, епітети, дієприкметникові і дієприслівникові звороти, зайві віддієслівні прикметники та іменники.

Погано: займався організацією проведення інвентаризацій у підрозділах, що належать компанії. Здійснював діяльність з організації тендерів, зокрема, підготовку великого пакета документів з цього питання.

Краще: проведення інвентаризацій у підрозділах компанії. Підготовка пакета документів для проведення тендерів. Чим коротше і простіше речення, тим краще.

Ключові слова

Вставляйте в своє резюме слова-маркери, за якими рекрутер зможе його відшукати через пошук. Наприклад, якщо ви — маркетолог, то у вашому резюме можуть зустрічатися слова: SWOT-аналіз, Google-analytics, Google AdWords та ін.

Подумайте над тим, які ключові слова належать до вашої професії, уявивши, які терміни рекрутер використовуватиме при пошуку резюме. Використовуйте інформацію з цікавих вам вакансій.

Супровідний лист

В системі grc.ua знайомство рекрутера з вами завжди починається з супровідного листа. Зазвичай він починається з вітальної фрази: «Доброго дня! Мене звуть Ольга Верболаз і мене зацікавила ваша вакансія маркетолога».

У новому абзаці стисло опишіть свої досягнення й основні навички («керувала відділом», «брала участь в проектах» і так далі). Цей абзац не має бути довшим трьох-чотирьох речень.

Третій абзац — ключ до серця рекрутера. Напишіть у ньому, чому ви хочете працювати у компанії і чому ви вважаєте свою кандидатуру релевантною. Намагайтеся уникати банальних фраз на кшталт «роботу у вашій компанії вважаю можливістю для подальшого розвитку» — такі фрази змусять рекрутера підозрювати, що ви копіюєте один і той же супровідний лист для різних вакансій.

Постарайтеся розшукати в Інтернеті інформацію про компанію та вказати факт знайомства з нею вже у супровідному листі. Гарний приклад: «Мене особливо зацікавили ваші проекти в телекомі: я 4 роки працюю в b2b продажах і постійно перетинаюся з такими клієнтами».

Закінчувати резюме прийнято фразою, яка підтверджує вашу готовність під'їхати на співбесіду: «Дякую за увагу і буду радий зустрітися, щоб відповісти на ваші запитання!».

Перевірка резюме

Коли робота закінчена, радимо два-три рази уважно пройтися по тексту, виправляючи помилки і редагуючи не надто вдалі фрази. Помилки ву заголовках, назвах компаній і посад особливо насторожать роботодавця.

Якщо хочете показати резюме кому-небудь ще, вибирайте людину з досвідом роботи рекрутером — в іншому випадку гарантовано отримаєте масу непотрібних порад. Якщо розглядаєте кілька різних посад — наприклад, «менеджер з продажу» і «керівник відділу продажів», — складіть два різних резюме.

Пам'ятайте: у кожній професії є свої особливості. Відмінності між «субкультурами» різних професій не дозволяють зробити єдино вірну інструкцію для всіх. Ми зібрали лише загальні поради, які стосуються всіх пошукачів.

І не забувайте, на сайті є можливості, які здатні заощадити час і допомогти знайти найбільш прийнятні для вас пропозиції, — 7 корисних функцій grc.ua для пошукача, про які варто знати

Успіхів у пошуку роботи!

Вакансії дня

Коментарі